Algemene voorwaarden Schildersbedrijf Fierens

Artikel 1. Geldigheid van deze voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten aangegaan door:

Schildersbedrijf Fierens

Bernhardstraat 41, 4328 BR Burgh-Haamstede

hierna te noemen: opdrachtnemer.

  1. Onder voorwaarden wordt verstaan: deze algemene voorwaarden van opdrachtnemer.
  2. Onder overeenkomst wordt verstaan: de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Onder opdracht wordt tevens verstaan: de aanneming van een werk.
  3. Door aanvaarding van de offerte van de opdrachtnemer accepteert de opdrachtgever de voorwaarden van de opdrachtnemer.
  4. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
  5. Opdrachtnemer zal geen beroep doen op deze voorwaarden in de contracten met consumenten indien deze voorwaarden een inbreuk maken of afbreuk doen aan de wettelijke rechten van de consument.

 

Artikel 2. Offerte

Offertes gelden uitsluitend voor de daarin genoemde termijn. Is geen termijn vermeld, dan geldt een termijn van 14 dagen.

 

Artikel 3. Algemene voorwaarden van contractpartijen en/of derden

  1. Opdrachtnemer aanvaardt alleen de toepasselijkheid van algemene voorwaarden van opdrachtgever als deze uitdrukkelijk en schriftelijk worden overeengekomen.
  2. Eventuele toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van opdrachtgever laten echter de toepasselijkheid van de voorwaarden van opdrachtnemer onverlet.
  3. Algemene voorwaarden van opdrachtgever vinden alleen toepassing op de daarvoor bestemde opdracht.

 

Artikel 4. Verplichtingen opdrachtnemer

Opdrachtnemer verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de wet en de overeenkomst uit te voeren.

 

Artikel 5. Verplichtingen opdrachtgever

  1. De opdrachtgever zorgt ervoor dat de opdrachtnemer op tijd kan beschikken over:
    1. De voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen, beschikkingen), één en ander op aanwijzing van opdrachtnemer;
    2. Het terrein en/of de ruimte waar het werk moet worden uitgevoerd;
    3. Voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen, materialen en werktuigen;
    4. Elektriciteit en water.
  2. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot een vergoeding van de in lid 1 genoemde zaken, tenzij anders overeengekomen bij het aangaan van de overeenkomst.
  3. Als de opdrachtgever zelf zorg draagt voor de levering van bepaalde materialen en/of de uitvoering van bepaalde onderdelen van het werk, is hij aansprakelijk wanneer dit niet of niet tijdig geschiedt.

 

Artikel 6. Onvoorziene kosten

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd extra onvoorziene kosten, welke ontstaan door een niet aan opdrachtnemer toe te rekenen oorzaak, door te berekenen aan de opdrachtgever.
  2. Van onvoorziene kosten is sprake indien de kosten zijn ontstaan meer dan 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst en die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet waren te voorzien.
  3. Opdrachtnemer is verplicht opdrachtgever onverwijld op de hoogte te stellen van de onvoorziene kosten.

 

Artikel 7. Prijzen

  1. De door de opdrachtnemer in offertes genoemde prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld, en zijn gebaseerd op de op dat moment kostenbepalende factoren.
  2. Tussentijdse wijzigingen in de materiaalprijzen die ontstaan meer dan 3 maanden na aangaan van de overeenkomst kunnen door de opdrachtnemer worden doorberekend aan de opdrachtgever.

 

Artikel 8. Meer- en minderwerk

  1. Het werk omvat alleen de op de offerte gespecificeerde werkzaamheden. De kosten van meerwerk komen geheel ten laste van de opdrachtgever.
  2. Meerwerk wordt afgerekend op basis gewerkte uren en gebruikte materialen.
  3. De toepasselijkheid van het in artikel 7A:1646 BW bepaalde, wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  4. Bij de prijsvormingsmethode “richtprijs” zal de geschatte richtprijs met maximaal 10 % mogen worden overschreden, indien de kosten van het werk hoger blijken uit te vallen. Indien de ondernemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk waarschuwt voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding dan met 10 % van de geschatte richtprijs, zodat de opdrachtgever de gelegenheid heeft het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen, mag de geschatte richtprijs ook met meer dan 10 % worden overschreden. Deze uitgangspunten gelden ook bij de prijsvormingsmethode “aanneming”, indien en voor zover de aanneemsom afhankelijk is gesteld van de bij de overeenkomst geschatte tijdsduur voor de uitvoering van het werk.

 

Artikel 9. Opschorting en intrekking

  1. Indien de opdrachtgever de uitvoering tijdelijk opschort danwel geheel intrekt op grond van een niet aan opdrachtnemer toe te rekenen oorzaak, is de opdrachtnemer gerechtigd tot een vergoeding van zijn geleden schade.
  2. Indien de opdrachtgever de opdracht intrekt, is hij verplicht de door opdrachtnemer reeds aangeschafte materialen en grondstoffen, al dan niet bewerkt of verwerkt tegen de kostprijs, inclusief lonen en sociale lasten, over te nemen.
  3. Opdrachtgever zal bij intrekking van de opdracht eveneens aan opdrachtnemer als schadeloosstelling verschuldigd zijn het bedrag van 1/3 van de overeengekomen prijs.
  4. Een partij die verplicht is het eerste te presteren, is bevoegd de nakoming van haar prestatie op te schorten als gegronde vrees bestaat dat de wederpartij haar verplichtingen niet, of niet tijdig  zal nakomen.

 

Artikel 10. Klaagtermijn en garantie

  1. Opdrachtnemer is verplicht goed en deugdelijk werk af te leveren dat voldoet aan de wettelijke vereisten en de overeenkomst.
  2. Opdrachtgever is verplicht direct na de (op)levering van het werk deze grondig te inspecteren op gebreken. Deze inspectie dient te geschieden binnen 8 dagen na (op)levering.
  3. Gebreken die bij grondig onderzoek konden worden opgemerkt dienen binnen 8 dagen na (op)levering schriftelijk en gespecificeerd te worden gemeld aan opdrachtnemer.
  4. Gebreken die bij grondig onderzoek niet waarneembaar waren, moeten door de opdrachtgever binnen 8 dagen na het waarnemen van deze gebreken schriftelijk aan opdrachtnemer worden gemeld.
  5. Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld de gebreken te controleren.
  6. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor gebreken die het gevolg zijn van het niet, niet tijdig, of niet volledig aan opdrachtnemer verstrekken van informatie, welke de opdrachtgever verplicht is te verstrekken.
  7. Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door bouwstoffen, materialen of hulpmiddelen die door of namens hem ter beschikking zijn gesteld of voorgeschreven.
  8. Indien de opdrachtgever wenst dat bepaalde materialen of onderdelen geleverd worden door met name genoemde fabrikanten of leveranciers, zal opdrachtnemer niet gehouden zijn tot een verdergaande verantwoordelijkheid of langere garantietermijn dan de fabrikant of de leverancier van deze onderdelen of materialen bereid is jegens opdrachtnemer te aanvaarden.

 

Artikel 11. Aansprakelijkheid

Opdrachtnemer is niet verplicht geleden bedrijfs- en/of gevolgschade van een opdrachtgever, niet zijnde een consument, te vergoeden voor een hogere som dan het bedrag waarvoor zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het desbetreffende geval dekking biedt.

 

Artikel 12. Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na verzending van de factuur.
  2. Indien de betaling van de factuur niet binnen de gestelde termijn is ontvangen, is opdrachtnemer gerechtigd aan de opdrachtgever de wettelijke rente te berekenen, gerekend vanaf de dag van verzending van de factuur.
  3. Na deugdelijke ingebrekestelling is opdrachtnemer gerechtigd alle kosten, buiten de hoofdsom en rente om, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, door de niet betaling veroorzaakt, te vorderen, waaronder begrepen de kosten van de advocaat, procureur, zaakwaarnemer, gerechtsdeurwaarder en incassobureau.
  4. De buitengerechtelijke kosten bedragen 15% van de hoofdsom, vermeerderd met de rente, met een minimum van € 115,--.
  5. De vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar wanneer de opdrachtgever in verzuim is, of één van de partijen de overeenkomst heeft ontbonden.

 

Artikel 13. Ontbinding

Blijft één van de partijen in gebreke, nadat deze partij in gebreke is gesteld door de wederpartij, dan is deze laatste gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. Het recht tot ontbinding bestaat in ieder geval indiende wederpartij:

  • In staat van faillissement geraakt,
  • Surseance van betaling of schuldsanering aanvraagt,
  • Zijn ondercuratelestelling wordt aangevraagd, wanneer enig beslag op zaken en/of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd,
  • Bij overlijden dan wel liquidatie of ontbinding van het bedrijf van de opdrachtgever.

 

Artikel 14. Eigendomsvoorbehoud

Opdrachtnemer behoudt zich de eigendom van geleverde zaken voor totdat opdrachtgever volledig aan zijn (betalings)verplichting heeft voldaan.